sábado, 25 de octubre de 2014

El meu PLE

Per començar crec que és important explicar que és un PLE, ja que pot ser molta gent no ho sabrà. PLE en les seves sigles vol dir, Entorn Personal d’Aprenentatge, o més ben dit en anglès Personal Learning Environment. És el conjunt d’eines, fonts d’informació, connexions i activitats que cada persona utilitza de forma habitual per a aprendre (Adell i Castañeda, 2010).

El que hem de tenir clar, és que tothom, té un entorn en el qual aprèn. Com bé explica n’Adell al llibre Entornos Personales de Aprendizaje: Claves para el ecosistema educativo en red, abans l’entorn d’aprenentatge es limitava a la família i a la societat que envoltava a la persona. Després, va sorgir la figura del mestre, on aquest es considerava el portador de tota la informació, l’expert, el que més sabia.

Avui dia, amb l’arribada d’internet, l’anomenada web 2.0, aquest entorn d’aprenentatge ha canviat considerablement. L’ensenyament ja no se centra només en la família i el mestre, sinó que hi ha un excés d’informació per tot arreu, com cita en Weller (2011) estem en l’era educativa de l’abundància.
Gràcies a l’ús de les eines de la web 2.0 podem accedir de forma ràpida i senzilla a tota la informació, també podem comentar-la, recrear-la i, fins i tot, debatre-la amb altres persones. Penso que tot això, és un punt a favor, encara que hem de tenir cura d’on cerquem la informació, ja que tothom té accés a aquesta i qualsevol persona pot fer i desfer al seu gust. Per tant, el que hem de fer és preparar als nostres alumnes perquè sàpiguen seleccionar la informació més adequada entre totes les que podem trobar.

A jo personalment, l’ús de les noves tecnologies m’ha ajudat a aprendre moltes coses, coses que pensava que pot ser mai podria arribar a fer o saber. Crec que és tot un privilegi el que tenim avui dia al nostre abast, encara que és molt important fer un bon ús.

Al següent esquema podeu observar el meu PLE d’aprenentatge en el món virtual.



Com podeu observar el meu PLE virtual és bastant extens. Hi ha moltes eines que les utilitzo tant per aprendre com per a compartir o crear. Penso que depèn molt de la gent l’ús que es faci d’aquestes. En el meu cas per exemple, l’eina Facebook la faig servir per diverses coses: accedeix a la informació, comparteixo informació i de relació social.

Una de les eines que he decidit exposar les seves interaccions ha sigut el Blog, ja que és la que estic utilitzant en aquest mateix moment, per a explicar-vos el meu PLE. En aquesta eina, utilitzada com a creació i edició d’informació, faig servir moltes altres per accedir a la informació que després vull transmetre als meus lectors. Com podeu observar aquesta informació la puc trobar en moltes pàgines totalment diferents.

Al primer any de carrera, vàrem realitzar un PLE conjuntament amb tota la classe, al bloc de la meva companya Antonia podeu veure aquest PLE. 
A hores d’ara, em poso a comparar aquest PLE, de fa tres anys, amb el que he elaborat i m’he n’adono que no hi ha molts de canvis. Aquest fet bé donat, perquè el que m’ha passat ha sigut que he millorat la utilització dels que ja estaven. També, a l’haver elaborat el PLE conjuntament pot ser, vàrem posar programes que no totes utilitzaven, és a dir, que jo no feia servir. Això no ha sigut negatiu, ja que arran d’això alguna d’aquestes eines les he començat a utilitzar.

Per a acabar, us ànim a què feu el vostre PLE per així adornar-vos que la tecnologia i les seves eines, són una part molt important en la nostra vida, però també perquè analitzeu quin tipus d’ús li doneu i el que us pot aportar si les feu servir amb unes altres intencions. 

No hay comentarios:

Publicar un comentario