És
obvi que el sistema educatiu, les institucions de formació, han de canviar la
seva manera d’ensenyar, ja que la societat ha fet un gran canvi en la forma de
processar la informació, es codifica i es transmet la informació d’una altra
manera. Aquesta transformació s’ha produït gràcies a l’aparició de les noves
tecnologies, aquestes han set les “culpables” d’aquesta manera de fer i pensar
de la societat actual.
Boschma
(2007) fa una reflexió sobre la nova generació digital i diu que hi ha 3 canvis
fonamentals:
·
Ha
decaigut la importància de l’autoritat com a font de coneixement.
·
Ha
nascut una manera diferent d’accedir a la informació.
·
L’ordinador
ha deixar de ser una maquina d’escriure per ha convertir-se en una maquina
social.
Jenkins
(2008) aporta 3 característiques sobre la nova societat:
- Convergència mediàtica.
- Cultura participativa.
- Intel·ligència col·lectiva.
Opino
que és necessari un canvi en la metodologia que s’utilitza per ensenyar als
infants, ja que la societat d’avui dia es mou amb les característiques
nombrades anteriorment pels dos autor, i no amb les metodologies que
s’utilitzaven abans en la societat industrial, existents avui dia en moltes
escoles del nostre país. Ens hem d’adonar que la vida ha canviat i que amb
ella, per tant, ha de transformar-se també l’educació.
Aquest
canvi tecnològic a propiciat una nova manera de processar el coneixement, ja
que la persona va adquirint el coneixement des de diversos mitjans i recursos
de manera fragmentada. També una altra característica és la capacitat “multitàrea”,
on les persones són capaces de fer més d’una cosa a la vegada.
Des
de el meu punt de vista, les noves tecnologies han transformat tota la societat
en general, tant la manera de pensar com de comunicar-se, per aquest motiu hem
de canviar la nostra manera d’aprendre i la web 2.0 ens dóna aquesta
oportunitat ja que té molts de beneficis, però hem d’aprendre a utilitzar-los
bé per a treure partit d’ells.
Penso
que és important aprendre a treballar en equip, saber seleccionar la
informació, aprendre on la hem de cercar, reflexionar i ser crític amb aquesta,
ja que hi ha molta informació a la xarxa però no tota és de bona qualitat.
Una
de les frases que he trobat oportuna a la lectura den Cabero, Educación 2.0 ¿Marca, moda o nueva visión de
la educación?, és den Wolton on diu:
“ La igualdad de
acceso al conocimiento no es la igualdad
ante el conocimiento”. Amb aquesta frase es
veu clarament que l’educació ha de canviar, ja que és molt important ensenyar a
la gent a utilitzar les noves tecnologies i també a processar la quantitat
d’informació que existeix avui dia a internet. Per aquest motiu ha sorgit
l’Educació 2.0, que pretén transformar la metodologia que s’utilitza a les
escoles.
Amb
aquest canvi en la metodologia, és evident que el rol del mestre també ha de
transformar-se. Per tant, les funcions del docent seran fer de guia, orientador
i dissenyador de situacions d’aprenentatge. Haurà de fer una selecció de
materials de qualitat; haurà de tenir en compte les noves característiques
cognitives, actitudinals i socials dels estudiants; i ensenyar als nens
competències i capacitats per a la identificació, avaluació i construcció del
propi coneixement.
A
la següent imatge, extreta d'un fragment d'una entrada del primer curs, es pot veure clarament el paper que jugava l’escola i els
seus integrants al segle XIX i el que juga ara al segle XXI:
Siemens
(2010), al seu article “La Enseñanza en Redes Sociales y Tecnológicas” diu que el paper del mestre en entorns
d’aprenentatge en xarxa seran (traducció del text original per Eva Maria
Rosselló aquí):
- Amplificador.
- Qui es fa càrrec.
- Obri camins, dóna sentit a la societat.
- Agrega.
- Filtra.
- Modela.
- Té una presencia constant/ duradora.
En l'actualitat, als estudis universitaris ja s’intenta introduir aquesta nova metodologia,
aquesta manera d’ensenyar, canviant així el rol del mestre. Aquest exemple es
veu clarament al blog d’una estudiant de Illes Balears del Grau d’Educació Infantil on expressa quin tipus de mestra vol ser.
Per
acabar, dir que la web 2.0 dóna moltíssimes oportunitats als docents per a
poder treballar a l’aula amb aquesta eina. Però han de tenir clar que treballar
d’aquesta manera és costos, encara que penso que s’obtindrien molts bons
resultats, ja que els discent estarien més motivats de lo que estan ara.
Referències
bibliogràfiques:
- Suvires García, M.A. y Ruiz Galacho, S.(2011): "Derechos
de autor y propiedad intelectual en Internet paraeducación". En: J. Ruiz
Palmero y J. Sánchez Rodríguez (Coors.). Buenasprácticas con TIC para la
investigación y la docencia. Málaga: Universidad deMálaga.
- Sangrà Morer
(2014): La función educativa del “otro” en red. Visitada. URL http://blogs.elpais.com/traspasando-la-linea/2014/08/la-funci%C3%B3n-educativa-del-otro-en-red.html (visitada
el 10 d’octubre de 2014).
- Maria Rosselló, E.
(2014): La Enseñanza en Redes Sociales y Tecnológicas (traducció de George
Siemens, 2010). URLhttp://aprendreescrear.blogspot.com.es/2014/10/llavors-que-creixen.html (visitada
dia 10 d’octubre de 2014)
No hay comentarios:
Publicar un comentario