domingo, 7 de diciembre de 2014

Les TIC a l'educació infantil

Antigament, a la revolució industrial, les maquines eren la font de riquesa més gran de la societat. En canvi, avui dia amb l’arribada de la tecnologia, l’anomenada revolució tecnològica, la font d’enriquiment està en les xarxes socials, en l’anomenada web 2.0.

Per aquest motiu és molt important saber fer un bon ús de les tecnologies, ja que la tecnologia de la informació i la comunicació (TIC) ens envaeix en el nostre dia a dia. Per tot arreu hi ha un aparell electrònic connectat a internet. Les TIC’s es materialitzen en nombrosos dispositius i programes que van des dels ordinadors personals als telèfons mòbils passant per Internet. Màquines, xarxes, programes i serveis que faciliten la comunicació entre persones i l'accés a grans quantitats d'informació en format digital.

Aquest nou context ha provocat un canvi en la manera de treballar, en la manera en com ens relacionem, com aprenem i què aprenem, i com concebem la cultura i a quina volem accedir.

No obstant això, centrant-me en l’àmbit educatiu, que és el que a mi em concerneix, hem de veure clarament que aquest ha de canviar, com ha canviat la societat. Hem d’introduir les TIC’s a l’educació, de manera que aquesta vagi al compàs de la societat.

Pel que es refereix a les TIC a l’aula d’infantil, al següent esquema podeu veure clarament la situació actual a les aules, els canvis que es podrien fer i les possibilitats que ens proporciona la tecnologia.  





No pot faltar a aquesta entrada un dels grans defensors de les TIC a les aules, en Jordi Adell. Vaig tenir l’oportunitat d’assistir a una conferència que va fer a Eivissa, “Les TIC a l’educació infantil: innovació didàctica versus innovació tecnològica”. On va tractar molts de temes interessants, dels quals m’agradaria destacar els següents.

Primer, la importància de fer un ús adequat de les TIC. No com a complement per donar suport a la pràctica tradicional, sinó com a instrument per a ensenyar, ja que l’ús de les TIC et dóna l’oportunitat de veure noves formes de coneixements i d’utilitzar i crear informació.

També m’agradaria citar una frase que ell ens va mostrar, aquesta diu: “El coneixement emergeix o és construït en la relació dialògica o la interacció col·laborativa entre les persones” (Hodgson, McConnell i Drickinck-Holmfeld, 2012). Aquest coneixement del qual ens parla ens l’aporta avui dia les tecnologies, en elles podem trobar aquest feedback que és el qual ens ajuda a aprendre.

Per últim i a manera de conclusió, dir que les TIC ofereixen múltiples oportunitats per a aprendre. A partir de la tecnologia compartim, cooperem, col·laborem, es propicia debat i diàleg, hi ha diferencies que les podem utilitzar com a font de riquesa, entre altres característiques. Per tant, amb quina manera de treballar et quedes?

Foto Jordi Adell, conferència Eivissa.


Per a poder dur endavant la incorporació de les TIC a les aules d’educació infantil és molt important la competència digital dels mestres. Hi ha una investigació anomenada ACOT (Apple Classrooms of Tomorrow) que, inundant de tecnologia una escola, avaluaren quines eren les fases per les quals s’havia de passar perquè la tecnologia comences a formar part de la pràctica quotidiana dels docents. La conclusió va ser que és un procés que pot dura al voltant de 5 anys i els mestres passen per diferents fases.




  
La metodologia TPACK (Technological Pedagogical Content Knowledge) (Mishra, P i Koehler, M; 2006), és un model de formació del professorat, el qual entrellaça tres tipus de coneixements bàsics.


Gràcies a aquesta metodologia i a un bon ús d’aquesta dins les nostres aules és possible introduir les TIC d’una manera eficaç. No basta amb tenir un bon coneixement de la tecnologia si no tens les bases pedagògiques ben assimilades i establertes. Per aquest motiu és imprescindible tenir un control de totes tres formes de coneixement per a poder portar a terme una pràctica educativa satisfactòria.


Per acabar amb aquesta entrada, m’agradaria compartir amb vosaltres un exemple d’una activitat didàctica, òbviament fent ús de les TIC, que podeu realitzar amb els vostres alumnes, futurs alumnes o fins i tot amb els vostres fills. Una manera divertida d’aprendre fent una adequada utilització de les noves tecnologies, t’animes? 
També us deixo l’enllaç del CEIP San Walabonso, una escola de Niebla, situada a la província de Huelva, on tenen moltes activitats interessants.  



No hay comentarios:

Publicar un comentario