Antigament, a la
revolució industrial, les maquines eren la font de riquesa més gran de la
societat. En canvi, avui dia amb l’arribada de la tecnologia, l’anomenada
revolució tecnològica, la font d’enriquiment està en les xarxes socials, en
l’anomenada web 2.0.
Per aquest motiu és
molt important saber fer un bon ús de les tecnologies, ja que la tecnologia de la informació i la comunicació (TIC)
ens envaeix en el nostre dia a dia. Per tot arreu hi ha un aparell electrònic
connectat a internet. Les TIC’s es materialitzen en nombrosos
dispositius i programes que van des dels ordinadors personals als telèfons
mòbils passant per Internet. Màquines, xarxes, programes i serveis que
faciliten la comunicació entre persones i l'accés a grans quantitats
d'informació en format digital.
Aquest nou context ha
provocat un canvi en la manera de treballar, en la manera en com ens
relacionem, com aprenem i què aprenem, i com concebem la cultura i a quina
volem accedir.
No obstant això,
centrant-me en l’àmbit educatiu, que és el que a mi em concerneix, hem de veure
clarament que aquest ha de canviar, com ha canviat la societat. Hem d’introduir
les TIC’s a l’educació, de manera que aquesta vagi al compàs de la societat.
Pel que es refereix a
les TIC a l’aula d’infantil, al següent esquema podeu veure clarament la
situació actual a les aules, els canvis que es podrien fer i les possibilitats
que ens proporciona la tecnologia.
No pot faltar a
aquesta entrada un dels grans defensors de les TIC a les aules, en Jordi Adell.
Vaig tenir l’oportunitat d’assistir a una conferència que va fer a Eivissa, “Les
TIC a l’educació infantil: innovació didàctica versus innovació tecnològica”.
On va tractar molts de temes interessants, dels quals m’agradaria destacar els següents.
Primer, la importància
de fer un ús adequat de les TIC. No com a complement per donar suport a la
pràctica tradicional, sinó com a instrument per a ensenyar, ja que l’ús de les
TIC et dóna l’oportunitat de veure noves formes de coneixements i d’utilitzar i
crear informació.
També m’agradaria
citar una frase que ell ens va mostrar, aquesta diu: “El coneixement emergeix o
és construït en la relació dialògica o la interacció col·laborativa entre les
persones” (Hodgson, McConnell i Drickinck-Holmfeld, 2012). Aquest coneixement del
qual ens parla ens l’aporta avui dia les tecnologies, en elles podem trobar
aquest feedback que és el qual ens ajuda a aprendre.
Per últim i a manera
de conclusió, dir que les TIC ofereixen múltiples oportunitats per a aprendre. A
partir de la tecnologia compartim, cooperem, col·laborem, es propicia debat i
diàleg, hi ha diferencies que les podem utilitzar com a font de riquesa, entre altres
característiques. Per tant, amb quina manera de treballar et quedes?
Foto Jordi Adell, conferència Eivissa.
Per a poder dur
endavant la incorporació de les TIC a les aules d’educació infantil és molt
important la competència digital dels mestres. Hi ha una investigació anomenada
ACOT (Apple Classrooms of Tomorrow) que, inundant de tecnologia una escola, avaluaren
quines eren les fases per les quals s’havia de passar perquè la tecnologia
comences a formar part de la pràctica quotidiana dels docents. La conclusió va
ser que és un procés que pot dura al voltant de 5 anys i els mestres passen per
diferents fases.
La metodologia TPACK (Technological
Pedagogical Content Knowledge) (Mishra, P i Koehler, M; 2006),
és un model de formació del professorat, el qual entrellaça tres tipus de
coneixements bàsics.
Gràcies a aquesta
metodologia i a un bon ús d’aquesta dins les nostres aules és possible introduir
les TIC d’una manera eficaç. No basta amb tenir un bon coneixement de la tecnologia
si no tens les bases pedagògiques ben assimilades i establertes. Per aquest
motiu és imprescindible tenir un control de totes tres formes de coneixement
per a poder portar a terme una pràctica educativa satisfactòria.
Per acabar amb
aquesta entrada, m’agradaria compartir amb vosaltres un exemple d’una activitat
didàctica, òbviament fent ús de les TIC, que podeu realitzar amb els vostres
alumnes, futurs alumnes o fins i tot amb els vostres fills. Una manera
divertida d’aprendre fent una adequada utilització de les noves tecnologies, t’animes?
També us deixo l’enllaç
del CEIP San Walabonso, una escola de Niebla, situada a la província de Huelva,
on tenen moltes activitats interessants.
No hay comentarios:
Publicar un comentario